از رسوماتی که در جلسه خواستگاری انجام می شود اینست که دختر و پسر به جای خلوت تری از خانه می روند و با هم حرف هایشان را می زنند. در این جلسه معمولا هم دختر و هم پسر سوالاتی از طرف مقابل می پرسند. اگر جواب های طرف با خواسته هایشان فاصله داشته باشد، جواب منفی داده و اگر نزدیک باشد به بررسی گزینه های دیگر می پردازند. در ادامه مطلب سوالاتی برایتان مطرح کرده ایم که پیشنهاد می کنیم آنها را از خواستگارتان بپرسید. این سوال شامل همه موضوعات مهم برای ازدواج است. 

سوال پیش از ازدواج یکی از رسومات است. البته شما ممکن است در مورد برخی مسائل مخالف باشید و این کاملا طبیعی است. درباره چیزهایی بحث کنید که در مورد آن‌ها اختلاف‌ نظر دارید و ببینید می توانید با شرایطی که در آینده ممکن است پیش بیاید، کنار بیایید یا خیر.

 

عشق و شادی

اولین و مهم‌ترین موضوع، بحث در مورد نوع رابطه تان است، اینکه واقعا چه حسی به هم دارید. در حالی که احساسات خودتان به احتمال زیاد برای خودتان کاملاً مشخص است، اما نیاز دارید نسبت به حس طرف مقابلتان مطمئن شوید.

 

اولین بار کی متوجه شدی که دوستم داری؟

چه چیزی رو در من دوست داری؟

چه کارایی دوست داری انجام بدهم؟

اگر بخواهی از سه کلمه برای توصیف من استفاده کنی، چه می گویی؟

بهترین خصوصیت من چیست؟

دوست داری چه چیزی رو در خودت عوض کنی؟

چی تو رو خوشحال میکنه؟

شادترین لحظه ای که با من داشتی کدام لحظه بوده است؟

آیا احساس می کنی که بتوانیم رابطه مان را بهبود بخشیم؟

5، 10، 20 سال دیگر رابطه مان چگونه خواهد بود؟

 

اختلافات

در رابطه زوجین مشاجره به طور حتم اتفاق می افتد، اما اگر می خواهید یک ازدواج شاد داشته باشید، باید بتوانید بحث و مشاجرات را مدیریت کنید. 

 

چه چیزی در من آزارت می دهد؟

آیا تصور می کنی ما اغلب بحث کنیم؟

هنگامی که مشاجره می کنیم، چه کسی اول عذرخواهی می کند؟

آیا تا به حال عصبانی به رختخواب رفته ای؟

آیا مایلی با چیزهایی که در آن اختلاف نظر داری، سازش کنی؟

آیا تا به حال یک مشاجره را ترک کرده ای؟

اگر ناراحت شدی، سعی می کنی با من صحبت کنی یا من را تنها می گذاری؟

آیا اختلاف نظرهایی وجود دارد که احساس می کنی حل نشده است؟

هنگامی که ناراحتی چه کاری می توانم انجام دهم تا تو را خوشحال کنم؟

 

ازدواج

احساسات زیادی قبل از ازدواج وجود دارد مانند هیجان‌، اضطراب، استرس و… .

 

اینکه می خواهی ازدواج کنی قلبا چه احساسی داری؟

پس از ازدواج، چه هدفی داری؟

چه نوع عروسی می خواهی داشته باشی؟

آیا اعتقاد داری که ازدواج همچون مرگ بخشی از زندگی است؟

آیا قبلا نامزدی داشته و یا ازدواج کرده ای؟

اگر چنین است، چگونه رابطه تان تمام شد؟

چه شرایطی باعث می شود تا طلاق بگیری؟

به نظرت چه ازدواجی موفق است؟

 

خانواده و بچه ها

این مورد مهم‌ترین موضوع بحث است. مطمئن شوید که در حال حاضر چیزهای مشابه را می‌ خواهید.

 

آیا بچه می خواهی؟

چند فرزند می خواهی؟

پسر یا دختر میخواهی؟

بعد از ازدواج تا چه مدتی نمی خواهی بچه دار شویم؟

بهترین راه حل برای رفتار بد بچه ها چیست؟

آیا به کتک زدن به عنوان تنبیه اعتقاد داری؟

بهترین راه برای تشویق یک کودک چیست؟

چه چیزی می‌خواهی به کودکان خود آموزش دهی؟

در مورد فرزند خواندگی چه احساسی داری؟

به نظرت سخت‌ترین چیز در مورد فرزند داشتن چیست؟

آیا خود را عضوی از خانواده می دانی؟

در مورد اقامت یکی از والدین در منزل چه نظری داری؟

چند وقت یکبار با پدر و مادر و یا خواهر و برادر خود صحبت می‌کنی؟

اگر از تو بخواهم بعد از ازدواج با خانواده ات قطع رابطه کنی، قبول می کنی؟

انتظار داری تعطیلات کجا برویم؟

 

کار و تحصیلات

تحصیلات و کار در زندگی شما چه جایگاهی دارند؟ اگر خیلی مهم هستند، تا چه اندازه می خواهید این اهداف را دنبال کنید.

 

آیا می خواهی تحصیلات خود را ادامه دهی؟

وقتی به دانشگاه می‌روی با چه چیزی می توانی بیشتر تشویق شوی؟

آیا فکر می کنی قبل از ازدواج باید تحصیلاتت تکمیل شود؟

آیا فکر می کنی قبل از داشتن فرزند باید تحصیلاتت تکمیل شود؟

هدف نهایی شغلی شما چیست؟

آیا خود را یک فرد خستگی ناپذیر می دانی؟

چند ساعت در هفته کار می کنی؟

برایت رضایت شغلی مهمتر است یا حقوق؟

اگر مجبور شوی برای شغلت به شهر دیگری بروی ، آیا می روی؟

اگر یک فرصت شغلی برای خارج از کشور داشته باشی، می روی؟

 

مشکلات مالی

مشکلات مالی علت اصلی استرس در یک رابطه است و در نهایت می تواند منجر به عدم توافق یا حتی طلاق شود. نمی شود زمانی که همه چیز خوب است در کنار هم شاد و سرخوش باشید ولی وقتی شرایط بد شد همدیگر را ترک کنید.

 

آیا هر ماه پول پس انداز می کنی؟

آیا برای دوران بازنشستگی پس انداز می کنی؟

3 چیز را که بیشتر از پول دوست داری، چیست؟

آیا فکر می کنی که درآمد زوج های متاهل باید با هم ادغام شود؟

فکر می کنی بدهی های هر یک از زوجین باید به تنهایی پرداخت شوند یا با هم؟

چقدر وام بدهکاری؟

چقدر بدهی داری؟

چگونه می توانیم بدهی ها را پرداخت کنیم؟

سرمایه ات چقدر است؟

 

دوستی

ازدواج شاید مهمترین رابطه زندگی شما باشد، اما این بدان معنا نیست که او تنها شخص مهم در زندگی شماست و فقط با او باید وقت بگذارنی.

 

آیا من بهترین دوستت هستم؟

آیا فکر می کنی یک زن و شوهر می توانند بهترین دوستان باشند؟

چه مدت زمانی را با دوستان خود صرف می کنی؟

دوستانت چه نظری نسبت به من دارند؟

آیا نظر آنها برایت مهم است؟

چه چیزی را ترجیح می دهی به جای من، با دوستانت انجام دهی؟

نظرت راجع به دوستی با جنس مخالف چیست؟

 

علایق و دیدگاه‌ ها

این بخش سوالات تصادفی است که در نهایت سرگرمی‌ها و علایق، دیدگاه‌هایسیاسی و مذهبی را مطرح می کند. بسیار مهم است بدانید فردی که قصد ازدواج با او را دارید به چه چیزهایی علاقه دارد.

 

اوقات فراغتت را چگونه سپری می کنی؟

فکر می کنی چه نوع سرگرمی و تفریحی را می توانیم با هم انجام دهیم؟

تعطیلات رویایی که در آینده قصد داری انجام دهی چیست؟

3 دارایی با ارزش شما چیست؟

آیا فردی مذهبی هستی؟

ایمان شما به چه چیزی بستگی دارد؟

آیا برایتان مهم است که دیگران عقاید شما را قبول کنند؟

از نظر سیاسی عقاید چه حزبی را بیشتر دوست داری؟

 

سوالاتی که باید از خودتان بپرسید

صادق بودن با خودتان قبل از ازدواج بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. ازدواج کردن بدون دانستن چیزهایی که باید بدانید، مانند امضای یک قرارداد بدون خواندن آن است! برای راهنمایی بیشتر می توانید از مشاوره پیش از ازدواج نیز کمک بگیرید. 

 

چه نگرانی برای ازدواج دارم؟

آیا این شخص واقعا من را خوشحال می کند؟

وقتی که او نیست برایش دلتنگ می شوم؟

شک و تردیدی در مورد آینده ما وجود دارد؟

چیزهایی که من در مورد این شخص دوست ندارم چیست و آیا می توانم آنها را بپذیرم؟

چقدر به این فرد اعتماد دارم؟ آیا او به من اعتماد دارد؟

آیا این شخص همیشه با من صادق است، حتی اگر با او مخالف باشم؟

آیا این شخص از تصمیمات من حمایت می کند؟

رابطه ما در طول زمان قوی تر یا ضعیف تر شده است؟

چرا می خواهم با این شخص ازدواج کنم؟

آیا برای ازدواج ما نیروهای خارجی مانند فشار خانواده ها وجود دارند؟