رابطه با فرزند خوانده در ابتدا می تواند بسیار سخت باشد. اما با کمی تلاش میتوان رابطه را بهبود بخشید. تنها کاری که لازم است انجام دهید اینست که در همان ابتدا بنیان رابطه را خوب بنا کنید. اگر همه چیز خوب پیش برود این رابطه همانند آهن محکم خواهد شد. در این مقاله راه های تقویت رابطه با فرزند خوانده ها را به طور کامل گفته ایم. ادامه مطلب را ببینید. 

بچه ها را اولویت اول قرار دهید

زندگی به عنوان نامادری یا ناپدری همیشه آسان نیست. شما با مسائلی روبرو خواهید شد که در گذشته شاید مجبور به پرداختن آنها نبوده اید.

مهم نیست که چقدر احساس مسئولیت رسیدگی به این مسائل را دارید، اما شما می توانید بر هر مانعی که با آن روبرو هستید غلبه کنید. نکته اصلی که باید به خاطر بسپارید این است که همواره باید بچه ها را در اولویت قرار دهید. اگر با مشکلی روبرو هستید که نمی توانید آن را حل کنید، از خود بپرسید: چه چیزی برای بچه ها بهترین است؟ وقتی جواب را یافتید، برنامه ای تهیه کنید و به آن بچسبید.

کودکان برای حفظ امنیت و خوشبختی کاملا به شما متکی هستند. هر تصمیمی که بگیرید، باید فرزندان را در مرکز آن قرار دهید.. تا زمانی که این را به خاطر داشته باشید و روی این اولویت ها تمرکز کنید، شکست نخواهید خورد. این کار نیاز به تمرین دارد و به احتمال زیاد گیر کرده و سقوط می کنید، اما همیشه راهی وجود دارد.

علاقه های مشترک با بچه ها را پیدا کنید

مطمئنا اضافه شدن عضو جدید به خر خانواده ای باعث نزاع و درگیری خواهد شد. این مقاومت بستگی به سن بچه ها دارد. بهترین راه برای مقابله با این امر یافتن علاقه مشترک با بچه هاست. یک چیز مشترک پیدا کنید و با آن شروع کنید. این نقطه مشترک ممکن است ورزش باشد یا یک رستوران. مهم نیست که چه چیزهایی را مشترک می یابید.  تنها کافی است روی علاقه های مشترک تمرکز کنید. و سعی کنید اعتماد کودکان را جلب کنید. هنگامی که این اعتماد را به دست بیاورید، مسیرتان بسیار هموار خواهد شد.

علاوه بر این، شما می توانید از داشتن رابطه مثبت با فرزند خوانده های خود بهره مند شوید. عشق مشترک بین ناپدری و نامادری مانند هیچ کس دیگری نیست. شما چیزهایی راجع به خودتان خواهید آموخت که قبلا نمی دانستید.. اینکه بتوانید فرزندی را دوست داشته باشید که مال شما نیست را در خود پرورش دهید. پس از آنکه عاشق فرزند خوانده های خود شدید، متوجه خوشبختی ابدی و شگفت انگیز خواهید شد.

یک برنامه همیشگی داشته باشید

کودکان در برنامه روتین رشد می‌ کنند.، حتی اگر مورد علاقه آن‌ ها نباشد. کودک بدون ساختار یک کودک استرسی است. کودکان استرسی دچار مشکل در تمرکز، برقراری ارتباط و بیان احساسات خود هستند. وقتی فرزندی دارید که این مشکل را دارد، می توانید کار خود را به عنوان یک خانواده نامادری یا ناپدری بسیار رونق بخشید.

خبر خوب این است که یک راه حل آسان برای این امر وجود دارد. تنظیم یک برنامه سخت برای خانواده باعث ایجاد دنیایی متفاوت خواهد شد. روشهای زیادی برای اجرای این امر در زندگی وجود دارد. اگر حافظه بچه ها تصویری است، می توانید وظایف روزانه را لیست کنید و به یخچال بچسبانید یا برنامه را برای تک تک اعضا بفرستید و همه را از وظایف خود در خانه آگاه کند. با این کار می توانید وظایف را در میان خانواده تقسیم کنید.

برای برخی از خانواده ها، ممکن است ارسال پیامک یا تشکیل یک گروه در تلگرام یا واتساپ ساده تر باشد. این امر به ویژه برای خانواده های کم جمعیت با بچه های بزرگتر مفید است. می توانید از پیام فرستادن برای وظایف روزانه، انتظارات و یادآوری ها استفاده کنید. این یک گزینه عالی برای خانواده هاست زیرا از آنجا که شما همیشه در کنار هم نیستید، باید به روشی ارتباط برقرار کنید.

روی روابط فردی تمرکز کنید

وقتی به یک خانواده فکر می کنیم، معمولا روی کل گروه تمرکز می کنیم. این مهم است و لازمه موفقیت یک تیم محکم است. اما ضروری است که اعضای خانواده روابط فردی را نیز تشکیل دهند. افرادی که در برقراری ارتباط با مشکل روبرو هستند، نیاز دارند زمان زیادی را با هم بگذرانند. بنابراین برای داشتن رابطه خوب خانوادگی باید ماموریت های انفرادی را برنامه ریزی کنید. هنگامی که تک تک اعضای خانواده در یک سطح به هم وصل شوند، واحد خانواده شما تقویت می شود.

برای بهبود رابطه با همسر سابق همسرتان تلاش کنید

بخش بزرگی از موفقیت در رابطه به عنوان نامادری مربوط به مادر بچه هاست. اگر بچه ها هنوز آنها را می بینند، باید بتوانید رابطه خود را با او بهبود بخشید. این موضوع برای بسیاری از خانواده های جدید بسیار دشوار است. بین زوج قبلی غالبا زخمهای بهبود نیافته وجود دارد که می تواند مانع آن شود. اگرچه ممکن است این کار دشوار باشد، اما برای سلامت روانی کودکان لازم است.

بچه ها باید ببینند که هر دو خانواده در کنار هم قرار گرفته و رابطه ای خوب دارند. این امر به کودک احساس اعتماد و خوشبختی را می دهد. مطالعات همچنین نشان می دهد کودکانی که والدین آنها روبروی هم قرار گرفته اند، مهارت های حل مسئله و عزت نفس پایینی دارند.

شما باید احساس نارضایتی یا نفرت نسبت به همسر سابق را متعادل کنید. ممکن است در داخل احساس سردرگمی کنید اما وظیفه دارید یاد بگیرید که به خاطر بچه ها همراه شوید و به این شخص احترام بگذارید.

همراهی با والدین دیگر پیامدهای بسیاری دارد. ممکن است درباره نحوه رشد فرزندان ایده های مختلفی داشته باشید. این اختلافات می تواند باعث ایجاد اختلاف بین این دو شود و بچه ها ناگزیر در وسط گیر خواهند کرد. در نهایت باید بدانید که در نهایت بهترین کاری که می توانید برای بچه های خود انجام دهید یادگیری نحوه همراهی است. هنگامی که آنها می بینند بزرگسالان بر مشکلات خود غلبه می کنند و برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری می کنند، این امر به آنها الهام بخش خواهد بود.

با هم شام بخورید

آسانترین راه برای برقراری ارتباط و از راههای استحکام روابط خانوادگی، این است که همگی شام را با هم روی یک میز بخورید. ممکن است اگر نوجوان دارید، مقاومت ببنید و آنها بخواهند شام را در اتاق خود بخورند. اما باید این کار را جزئی از قوانین خانه کنید.

به احتمال زیاد فرزندان از خوردن شام در کنار خانواده لذت خواهند برد. آنها سخت اعتراف کنند، اما از داشتن از اینکه پدر و مادرشان را کنار هم می بینند لذت می برند. شما می توانید از این زمان برای صحبت در مورد وقایع روز یا تمرکز بر روی موضوعات خانوادگی که نیاز به حل و فصل دارند استفاده کنید. با صرف شام در کنار هم، بسیاری از فرصت ها برای برقراری ارتباط باز می شود. اگر مشکلی وجود داشته باشد، فرزندانتان می دانند که وقت غروب زمانی است که می توانند با خانواده صحبت کنند. یک خانواده حمایت شده یک خانواده شاد است، بنابراین این سنت را در قلب خانه خود نگه دارید.

  • هنگامی که تصمیم به اجرای این استراتژی گرفتید، چند نکته وجود دارد که می توانید برای به دست آوردن بیشترین استفاده از وقت خود از آنها استفاده کنید.
  • ابتدا، یک سیاست سختگیرانه را اجرا کنید. همه اعضا باید تلفن های همراه و رایانه های لوحی خود را دور از دسترس قرار دهند و هیچ تلفن غیرضروری جواب داده نشود.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که همه افراد فرصتی برای صحبت کردن دارند. حتی اگر مجبور باشید بعد از اتمام شام مدتی در صندلی نشسته باشید، باید این کار را انجام دهید. برای هر یک از اعضای خانواده مهم است احساس کنند که اهمیت دارند و به آنها گوش داده می شود.

دریافت مشاوره حرفه ای

پس از تلاش کردن اگر هنوز با خانواده جدید خود درگیر مشکلات هستید، ممکن است زمان کمک به شما باشد. یک مشاوره خانواده یا درمانگر دارای مجوز شخصی است که در زمان نیاز می تواند در تیم شما حضور داشته باشد.

منبع:

نیک همراه