اکثر زوجین در طول زندگی مشترکشان حداقل یک بار به طلاق فکر کرده اند. برای زوج های زیادی طلاق یک تهدید دائمی است و برای برخی تنها امید است. جدا از اینکه شما از فکر کردن به طلاق خودداری می کنید و یا هر روز در حال فکر کردن به آن هستید، چند مورد از مشکلات پس از طلاق را برایتان لیست کرده ایم.
البته اگر شریک یکی از موارد زیر باشد، طلاق موجه می باشد:
  • مشکلات زناشویی
  • مشکلات اخلاقی
  • اعتیاد
به عبارت دیگر، اگر به شما خیانت شود، کتک بزند، اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد و یا به خاطر شخصی دیگر شما را ترک کرده باشد، این مقاله ربطی به شما ندارد. با این حال، اگر این مشکلات را نداشته باشد، بهتر است مشکلات زیر را مطالعه کنید و پس از آن تصمیم بگیرید که طلاق بگیرید یا خیر.

عواقب و پیامدهای طلاق

طلاق می تواند هر کسی را درگیر کند. افرادی که طلاق می گیرند، انواع مختلفی از مشکلات روانشناختی شامل استرس، عدم رضایت از زندگی، افسردگی، افزایش مشکلات جسمی و … را تجربه کنند. در ادامه با مهمترین مشکلات پس از طلاق آشنا خواهید شد.

طلاق باعث آسیب به کودکانتان خواهد شد


اولین دلیل که خیلی ها را از طلاق منصرف می کند؛ بچه ها هستند. آیا باید بخاطر فرزندانتان به زندگی مشترک ادامه دهید؟ البته که نه، اما حداقل به تاثیری که طلاق بر فرزندان دارد فکر کنید.

آنها هرگز دوست ندارند خانواده شان را از دست بدهند و زندگی شان بعد از طلاق هرگز همانند سابق نخواهد شد. وقتی پدر و مادر از هم جدا می شوند، دنیای کودکی شان از بین می رود و اثرات مالی، عاطفی، تحصیلی، و روانی طولانی مدت بر روی بچه ها وجود خواهد داشت.

همچنین بر اساس مطالعه انجام شده طلاق باعث سوء مصرف مواد، مسائل بهداشت روانی و میزان بالای خودکشی در فرزندان طلاق خواهد شد.  بنابراین اینکه خیلی زوجین به خاطر بچه ها از طلاق منصرف می شوند، به دلیل آسیب هایی است که پس از طلاق به فرزندان آنها وارد می شود.

طلاق موجب تخریب عاطفی می شود

طلاق برای بسیاری از زوجین بسیار مخرب است. با طلاق امید و آرزوهایی که قبل از ازدواج داشته اند، از بین می رود و افراد مرگ رویاهای خود را می بینند. طلاق نادیده گرفتن نهایی است، زیرا ما یا رد می کنیم و یا توسط فردی که او را بهترین فرد دنیا می شناختیم رد می شویم و همین باعث صدمه دیدن احساسات فرد و درد می شود. اغلب افراد سعی می کنند درد را با اعتیاد یا روابط جدید کاهش دهند، اما این ها باعث التیام زخم ها نمی شود. البته احوال مردم پس از طلاق هرگز یکسان نیست و این در مورد همه صدق نمی کند.

طلاق منجر به از دست دادن اعتماد به نفس می شود

هر شخصی با قصد خوشبختی و شادی ازدواج می کند، اما هنگامی که شکست می خورد، اعتماد به نفسش عمیقا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. او در یکی از مهمترین مراحل زندگیش شکست خورده: ازدواج و زندگی مشترک. یکی دیگر از جنبه های اعتماد به نفس که تحت تاثیر قرار می گیرد اعتماد به مطلوبیت است. به همین دلیل است که فردی که تازه طلاق است اغلب تلاش می کند تا خود را به عنوان جذاب و خواستنی نشان دهد.

از دست دادن هویت

هنگامی که طلاق صورت می گیرد، هر دو نفر نقش هایشان را به عنوان همسر از دست می دهند. حتی اگر زندگی مشترک مشکل داشته باشد، هنوز هم با وجود دانستن اینکه شما همسر این شخص هستید، امنیت وجود دارد. با طلاق گرفتن شما دیگر همسر نیستید. ازدواج به ما هویت و نقش می دهد و طلاق آن را می گیرد.

از دست دادن خانواده

از دست دادن خانواده برای کسانی که طلاق می گیرند، بسیار سخت است. شما و همسرتان و اگر فرزندی دارید، یک خانواده را تشکیل می دهید. با طلاق خانواده تان از هم پاشیده می شود که این بسیار دردناک است. به علاوه همراه با طلاق خانواده همسرتان را نیز از دست می دهید. خانواده های دو طرف مجبور به جانبداری از طرفین می شوند. حدس می زنید که چه کسی را انتخاب می کنند؟ البته که آنها نسبت خونی را انتخاب خواهند کرد. بنابراین روابطی که با قوانین ساخته شده اند، احتمال زیاد پایان خواهد یافت. این برای کسانی که با خانواده همسرشان رابطه عمیق و خوبی دارند می تواند بسیار دردناک باشد.

از دست دادن دوستان

طلاق تاثیر چشمگیری بر زندگی اجتماعی شما خواهد داشت. در بسیاری از محافل اجتماعی، وضعیت تاهل یک نفر دارای اهمیت است و بر پویایی بیشتر تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارد. زوج ها اغلب دوست دارند که با زوج های دیگری رفت و آمد کنند و با فرد طلاق گرفته احساس راحتی نمی کنند. حتی در مواردی نسبت به فرد طلاق گرفته احساس خطر خواهند کرد. به همین دلیل با طلاق بسیاری از دوستان متاهل خود را از دست خواهید داد.

مشکلات مالی

زن و شوهر با یکدیگر برای حل مشکلات مالی و افزایش اندوخته هایشان تلاش می کنند. زوج هایی که برای مدت زمان طولانی با هم در ارتباط بوده اند، اغلب از ثبات مالی بسیار بالایی برخوردار هستند. با هم بودن به آنها اجازه می دهد که دارایی ها و اعتبار خوبی داشته باشند، زیرا هر دو طرف با یکدیگر همکاری می کنند. طلاق این روند را مختل می کند و هر دو طرف باید از ابتدا شروع کنند.

به علاوه اینکه طلاق هزینه هایی برای طرفین دارد. در ایران که قانون مهریه وجود دارد، مردان باید مهریه پرداخت کنند. اگر فرزند داشته باشند، باید هزینه نگهداری و مراقبت از آنها را نیز بدهند. حتی پس از طلاق هزینه ها بیشتر خواهد شد، هر نفر هزینه یک خانه را کامل باید بدهد، در حالی که در گذشته هزینه بین دو نفر تقسیم شده بود. البته این مشکل در مورد زنان خانه دار بیشتر خواهد بود. آنها پس از طلاق باید در جستجوی کار باشند تا بتوانند امرار معاش کنند.

ازدواج دوم معمولا سخت تر است

امیدواریم کسانی که طلاق گرفته اند، تصمیم به زندگی جدید پس از طلاق بگیرند و از تنهایی خارج شوند. این تصمیم شامل ازدواج دوم نیز می باشد. اما بیایید صادق باشیم ازدواج دوم معمولا سخت تر از ازدواج اول است. در حقیقت، مطالعات نشان می دهد که 25 درصد از ازدواج های دوم (در مقایسه با 20 درصد از ازدواج های اول) شکست می خورند، و ازدواج دوم، به طور متوسط ​​تنها 10.8 سال برای مردان و 7 سال برای زنان است.

چرا ازدواج دوم سخت تر است؟

در ازدواج دوم چون یک نفر از زوجین و یا هر دو، در گذشته شکست خورده اند، معمولا یک ترس از شکست وجود دارد. زوجین اغلب از عاشق شدن دوباره هراس دارند و محتاطانه رفتار می کنند. این رفتار باعث مشکلاتی در بین زن و شوهر خواهد شد.
ازدواج دوم پیچیده تر است. ازدواج های دوم، به ویژه هنگامی که کودکان درگیر هستند، بسیار پیچیده هستند. بچه های شما باید با یک فرد جدید آشنا شوند و همسرتان نیز باید حضور فرزندتان را بپذیرد. تلاش برای ایجاد یک خانواده جدید هرگز یک فرآیند آسان و ساده نیست.
تاریخ خود را تکرار می کند، مگر اینکه ما شفا بگیریم. هنگامی که افراد به دلایلی طلاق می گیرند، در اکثر مواقع آن مشکل در ازدواج دوم آنها نیز آشکار خواهد شد، مگر اینکه فرد در معرض بهبود و تغییر قرار گیرد. برای همین توصیه می شود افراد پس از طلاق حتما یک مشاوره طلاق و یا روانشناس در کنار خود داشته باشند.